Ööh ojdå

Ja då va det snart natten. Daniel sover och Roxanna sover. Bara jag och vovvsingen som är vakna. Jag håller på och tvättar, eller väntar på en maskin som ska blo klar sen så är jag lite allt för nyfiken på allt annat på Tv som serier och såntdär skit.
Ska väl snart krypa ner jag med ska bara hitta sömnen först. Som småbarnsförälder har jag fått lära mig att hotta min pigga sida trots att jag är trött som jag vet inte vad. Det ska underhållas, skojjas och allt annat som har med Roxanna och göra. Så vila de får jag göra på natten, det är rena lögnen nu när hon blivit lite större att vila när hon vilar. För då ska man göra allt annat här hemma. Men när hon var sådär liten och nyfödd så sov vi tillsammans på dagarna. Sen kunde jag inte göra så mycket heller, mina stygn läkte på ca 1 månad om inte lite mer till coh med och det gjorde ont att röra på sig (ja i underlivet) de första 3-4veckorna efter förlossingen. Blev ju sydd på ett ställe som var rätt ömt länge.

När man tänkte på hur underbart det skulle vara att gå med en stor och mysig mage och känna mysiga sparkar så fantiserade man rätt mycket. Alltså när man var yngre och längtade till dagen man skulle skaffa barn och sånt.
Det fanns så mycket som man inte visste om, exempel på saker jag inte visste och fick reda på under tiden jag var gravid:

*Foglossning - Ajaj smärta
*Förvärkar - lurar lätt
*Att alltid planera sina utflykter - Toalett ska va lätt tillgängligt
*Hungern - man blev hungrig i tid och otid vissa perioder kunde man inte se på mat förran man kräktes
*Den tunga magen - man fattade inte att det skulle vara så tungt som det var
*Humöret - de svängade humöret och alla dessa tårar
Efter förlossningen fanns de vissa grejjer som man inte heller visste innan man blev gravid:
*Svedan när man kissade - jag bet i handuk varje gång jag skulle kissa, enbart för att inte skrika
*Hur ont de gjorde att göra nr 2, tog mer än dubblet så lång tid än innan
*Att sätta sig och resa sig med 10 styg i underlivet var rena plågan
*Tryckande barnmorskor skulle undersöka magen - det gjorde sjukt ont samma dag man lämnade BB när dom skulle känna så livmodern drar ihop sig som den ska
*Sammandrgningarna när man ammade - kändes som kraftig mens verk som kom för att släppa 2 min senare
*Onda bröstvårtor - Aj, de gjorde skitont när Roxanna åt dom första dagarna, precis som om någon vred om bröst vårtan femtielva gånger
*Läckande bröst - Hur mycket det läckte när mjölken rann till på 4:e dagen, tillslit fick man pli på det och inga mer läckande problem
*Första sexet efter förlossningen - Ont precis som att förlora oskulden!! Men de blev bättre några gånger efter

Ja de är vad jag kan komma på just nu, jag tänker ofta tillbaka på förlossningen och BB tiden + tiden då Roxanna var riktigt riktigt liten. Och på att hon kommer snart vara 18 år och göra allt vad hon känner för. Redan nu är hon en dam med stark vilja så vill inte ens tänka på hur de kommer bli..

Nej nu ska jag ta hand om min kära tvätt och sen krypa ner brevid mannen som stal mitt hjärta=)


Kram


Kommentarer
maria - linneas mamma

Haha, håller med dig helt om listan men ett tillägg är hur jädrans jobbigt det är att vara höggravid och försöka sätta på sig stumpor och man ska inte tala om hur jobbigt det var med skorna! // kram

2010-11-11 @ 09:36:54
URL: http://mariaplustva.blogg.se/
Linnea

Vill tillägga bristningar och hängpattar!



När jag väl var gravid och läste om allt detta önskade jag såååå att jag vetat om det innan. Fast då hade jag inte valt att skaffa barn. Så lite bra är det väl kanske att man inte vet allt det där innan...

2010-11-14 @ 01:03:47
URL: http://mammacaruso.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0