Ung förälder??

Det finns en sak jag undrar ibland.
Det är ju så mycket prat om unga mammor eller unga gravida.
Jag vet inte om jag hör till den kategorin, visst jag är bara 20 fyller 21 i September. Men på ett sätt skulle jag nog säga att jag är en ung mamma. Visst jag är inte lika ung som vissa andra som är 16,17 eller 18.

Och jag vet att det är många som är sådär över 30, (då menar jag dom som har såna negativa åsikter, självklart inte allihopa) som anser att vi som skaffar barn innan 25 är oansvariga och en dålig förälder.
Varför skulle man va en sämre förälder bara för att man råkar ha blivit gravid i tidig ålder?

Se på min lillasyster. Hon var 15 skulle fylla 16 när hon fick reda på att hon var gravid. Hennes första tanke var abort är ända utvägen. Men hon fick tänkt igenom det hela och diskuterat det med sin pojkvän. Och dom beslöt sig för att behålla det och dom trodde på sig själva att dom skulle klara det.
När dom väl bestämt sig så skulle min syster tala om det för mamma. Och hon sa det inte rakt ut utan satte upp en ultraljuds bild kylskåpet så det inte gick att missa den. Kanske lite dumt, med tanke på hur min stackars mamma reagerade. Det blev ett fasligt liv, och hon ringde mig och skällde ut mig för att jag inte talat om något. Jag var ju den första som fick veta bortsätt från pappan.
Mamma for in på systers rum och gorma och skällde och sa att en abort ska de blir inget snack om saken.
Hon var ju självklart väldigt chockad över att hennes 15 åriga dotter var gravid. Och på ett sätt förtår jag mammas lilla anfall för min syster kunde knappt städa sitt rum på den tiden.
Och mammas första fråga var "-Hur ska du kunna ta hand om ett barn när du inte ens kan ta hand om ditt rum?"
Mamma fick smälta allt som hänt och det gick ett par dar och mamma och syster var ovänner, men min mamma sa förlåt när hon fått smälta allt och sa att hon skulle finnas där och stötta henne i hennes val.
Sen när Fanny föddes var hon 16 skulle fylla 17.

Se bara idag. Min syster bor visserligen fortfarande hemma. MEN, hon klarar detta med föräldrar rollen som vilken annan mamma som helst. Hon råkar bara vara några år yngre. Hon får inte mycket hjälp av min mamma. Och ekonomiskt får hon inte någon hjälp av min mamma. Utan där har hon fått fråga efter olika bidrag och sånt.
Och min mamma, ja hon älskar sitt barnbarn.

Så jag ser inte varför alla har massa onödiga fördommar om UNGA FÖRÄLDRAR.
Jag tycker att vissa som skaffar barn i ung ålder kanske skulle väntat ett par år.
Ta bara mig själv, jag blev gravid som 16-åring. Men kände mig inte ritkigt säker på att det var meningen just då. Så det blev en abort. MEN det finns fler faktorer inblandade där. Och det finns vissa av er som vet den. Men för er som inte vet, och om ni har ett alias på Familjeliv så kan ni gå in där och läsa i min blogg där.
Vill inte lägga ut hela historien här. Men vill ni andra veta så skicka bara en kommentar så ska göra göra mitt bästa för att svara:)


Kommentarer
sandra

jag är 21 och ska ha min bebis om 2 veckor men jag tycker faktiskt inte jag tillhör unga mammor kategorin, för det är så svensk att det ska vara fult att bli mamma tidigt i alla andra länder(känns det som) är ett barn alltid välkommet och denna åldern är vanlig, nu är det så att man SKA satsa på karriär först och ha bil och hus. Löjligt tycker jag. Alla började någonstanns!

2010-02-22 @ 17:37:48
URL: http://sandrajosefinelovgren.blogspot.com/
Lovisa

Jag är 18 och är i vecka 21, men har inget problem med det (:

2010-02-22 @ 18:45:46
isabell

hejsan ja e 21 och gravid i 20 veckan.

väldigt fin blogg du har!

gud va starkt av din lilla syster att vara mamma =)

beundrar vekligen unga mammor

kram

2010-02-22 @ 23:44:09
URL: http://dontcryforpain.blogg.se/
Sofia - Mamma till Levi

grattis till magen :) ingen magbild??

2010-02-23 @ 04:32:56
URL: http://sofiahivall.blogg.se/
Linnea

Ta inte illa upp nu, för jag personligen har ingenting emot att din syster och hennes kille behöll sitt barn. Jag vet hur det är att bli gravid oplanerat och hur svårt det kan vara att välja abort när man väl står där. I första hand handlar det ju om kärlek och trygghet och det är egentligen vad som krävs för att ta hand om ett barn i Sverige, för här klarar man sig i princip alltid ekonomiskt på något sätt.



Men det är nog just det som de flesta "äldre" menar när de tycker att det är oansvarigt att skaffa barn så ung, just att man då behöver gå på socialbidrag och "parasitera på samhället". Hade din syster och andra unga väntat med att skaffa barn tills de hade jobb och bostad så hade de sluppit gå på bidrag och skattepengarna kunde gå till något annat. Så tror jag att de tänker.



Däremot tror jag inte att dessa äldre föräldrar egentligen har så mycket emot att ett par som är självförsörjande skaffar barn bara för att de är unga.



Jag är själv en karriärstyp, men vi valde ändå att behålla vårt barn därför att "det var ju vår lilla bebis där inne i magen" och jag var dessutom rädd att jag inte skulle kunna bli gravid senare om jag gjorde abort.

Jag tycker att graviditet är en "gåva" och en chans man får och att det är tragiskt att kasta bort den när man har möjligheten och viljan att faktiskt ta hand om barnet. Eller hur? :)



Sorry att det blev så långt... Mvh Linnea

2010-02-23 @ 12:32:46
URL: http://mammacaruso.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0