Jag älskar Familjeliv.se

Hitta en bra artikel på Familjeliv igår. Och det höjde min glädje något.. Jag som är cola-älskare och mitt sug efter enegidryck har vart väääldigt hög undergraviditeten fick lite hopp.. 

Taget/lånat från  Familjeliv.se
Vad gäller för kaffe, te och energidrycker?
Hur farligt är det att dricka en burk red-bull någon gång då och då? Jag har läst att koffeinet inte är så mycket, mindre än en kopp kaffe, har även läst att taurinet inte är farligt för bebisen. Stämmer det? /Red-bull

SVAR: En burk energidryck på 250 milliliter med en koffeinhalt på 320 milligram per liter, motsvarar i koffeinmängd ungefär en vanlig kopp bryggkaffe. Det förekommer även energidrycker med betydligt högre koffeinhalter. En gravid kvinna bör inte få i sig mer än cirka 300 milligram koffein per dag. Kaffe innehåller 70 milligram koffein per dl, svart te 25 mg/dl och Coca Cola 10 mg/dl.

Måste jag sluta med coca-cola?
Ska man undvika coca-cola när man är gravid? /Väntan på en liten

SVAR: Nej, det behöver man inte. Coca-cola innehåller ju koffein som man inte ska få i sig för mycket av under graviditet. Om man inte dricker något kaffe eller te kan man dricka 2,7 liter Cola utan att komma upp i för mycket koffein. Det är dock inte något vi rekommenderar på grund av mycket socker och kalorier.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0