Torsdag 30/4 Valborg och nyttig info till oss gravida

Valborg idag, och vad ska man hitta på? Jo jag tänker sitta hemma och se film eller något bara får vara och mysa med Daniel. Inte många dagar med lika mycket tillfällie för det.
Men att sen få mysa som en hel familj, det slår nog allt. Men nu får jag ta vara på den lilla tid va har kvar att kunna vara "ensam". Visst kommer vi få den tiden sen med. Men inte på samma sätt.

Idag känner jag mig bättre, fortfarande trycket kvar som gör ont när jag går. Men jag överlever och kan röra på mig någorlunda ialla fall. Ska försöka komma till affären sen. Något som jag blir knäpp på är att trots att jag sover hyfsat bra på nätterna så är jag fortfarande jätte trött när jag vaknar.
Får börja sova en stund på dagen med känner jag. Men vet inte om det kommer bli bättre, för man blir ju så otroligt seg när man sovit på dagen. Men jag har inte någon att ta hand om på det sättet ÄN, så det skadar nog inte att få en liten vila och va slö efteråt. För som många säger så behöver jag och alla andra som ska ha barn snart vila och ta igen sig så man orkar med en förlossning.

Hitta en lite rolig sak på Growingpeople.se i graviditetsvecka 39 - Visste du att:
Det går åt massor av kalorier att föda barn - 500 kalorier i timmen.
Läste även på någon annan sida (minns inte vilken) att när man skulle ladda inför den kommande förlossningen, skulle man ladda precis som inför ett maratonlopp. Och att man jämnförde förlossningen med ett maratonlopp.

Och på hemsidan 9månader så hitta jag lite bra tips på mat man ska ladda med. Citerar från den hemsida lite grann: 

Under en förlossning förbrukar man 500 kalorier per timme och 1 liter väts per timme. Och därför är det bra att ladda under graviditeten, men framför allt under de sista veckorna med kolhydrater som;
*Pasta
*Ris
*Potatis
*Bröd
*Gröt

Det är också viktigt att man ser till att dricka mycket. Kolhydraterna binder vätska och det kan vara bra att ha en liten "reservdunk" till förlossningen.

Om man tycker det är jobbigt att äta är det bättre att äta lite och ofta, än att inte äta någontong alls.
Vad som kan va bra att äta då är;
*Gröt
*Veteskorpor
*Keso
*Glass
*Nyponsoppa
*Saftsoppa, -kräm
*Fruktyoghurt

Alltid kul att dela med sig av bra information;)

// Kim



Kommentarer
Anna

Tänk att det är precis lika för mig också - jag är konstant trött. Samma trötthet som man kände i början av graviditeten! Man känner sig lite som en zombie - allt sker liksom i ett töcken!

Sover dåligt på nätterna, men är uppe vid 6-tiden på morgonen lik förbaskat :( Helt galet...



Jag har hört att man ska käka mycket fett också innan förlossningen - att det är bra att klämma en och annan pizza :)

Så det ska jag ta fasta på haha

2010-04-30 @ 12:00:00
URL: http://livetmedskorpan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0